maanantai 1. marraskuuta 2010

Mikroauto


Tämä kesä on vietetty mikroautoradoilla. Mikroautoilusta enempi alfredkurkiracingteam.blogspot.com sivulla. Tässä yksi teksti lainattuna em.sivulta.



Yksi suuri syy, ettei kartinkiin tule uusia harrastajia on vanhempien pelko, että tämä olisi jotenkin kallis harrastus. Kaikkiin harrastuksiin saa menemään niin paljon kuin haluaa, mutta on aina se toinenkin tapa harrastaa.
Jos asuu lähellä karting-kauppiasta, niin itsellä ei tarvitse olla varaosia. Itse pidän järkevänä, että radalla on aina jotain perusvaraosia mukana.
Tässä listaa mitä mielestäni on hyvä hankkia, kun aloittaa harrastuksen ja mitä ne on meille maksanut.

-Cadet-auto 850e
(Ostakaa heti laillinen pikkurunkoinen ja nestejarruilla oleva auto, oli lapsi 4 v tai 7 v. Hyvän auton saa n.1000e:llä, mitä enemmän mukaan tulee varusteita (kengät,haalarit, renkaita yms.) sitä parempi. Vaikka autolla ajaa muutaman vuoden niin sen arvo ei paljoakaan laske. Laillisesta autosta pääsee aina eroon, vanhat viritykset joutuu myymään halvalla.)
-varamoottori 400e
(Kannattaa ostaa samanlaisella vetokopalla oleva. Silloin varamoottorista voi ottaa esim.kisoihin koko vetokopan varaosiksi. Jos moottori ei toimi kunnolla niin se voi olla radan reunalla hankala korjata, helpompaa vaihtaa toinen moottori.)
-ajohaalarit
(tuli auton mukana)
-ajokengät
(saatiin Billy-Goateeille pieneksi jääneet)
-ajohanskat 5e
(Varaosakaupasta ostettu lasten työhanskat.)
-kypärä 80e
(Lasten kevyt moottoripyöräkypärä, ei luokitusten mukainen. Juniori on 5v, niin luokitukset ja pään koko voi parin vuoden päästä olla mitä vain. niin en nähnyt tarpeelliseksi ostaa luokiteltua ja vähintään tuplasti kalliimpaa kypärää.)

Auto, varaosamoottori ja ajovarusteet tuli maksamaan n.1300e.

Varaosia tarvittiin seuraavasti:
-Raidetangot 2kpl
-Renkaat 1*kertaa vegat
(auton mukana tuli yksi ylimääräinen kierros vähän käytettyjä renkaita. Suurin osa kaudesta ajettiin kuitenkin mini/raket eturenkailla ja takana oli yamahan eturenkaat. Näille ostin toiset vanteet.)
-Vanteet uudet
-sadekelin renkaille vanteet (käytetyt 70e)
-kaasarin kalvoja
-kaasuvaijeri 2kpl
-kaasuvaijerin kuori
-jarruvaijeri
-vetonaru 2kpl
(ostettu paikallisesta pienkonekorjaamosta, paljon kestävämpi kuin alkuperäinen)
-eturatas
-takaratas 3kpl
(ostettu uusia käytetyn hinnalla harrastuksen lopettaneilta)
-ketjut 3kpl
(ostettu 'vähän' käytettyjä kilpa-kuskien huoltajilta)
-kilpailunumero autoon
-ratti
-pakoputki
-ketjurasva 2prk
(Mitä useammin jaksaa ketjut putsata niin sitä pitempi käyttöikä niillä on.)
-2-t öljyä n.3prk
-bensaa n.100l
-pillimehua n.150 prk
-(muumi)keksejä n.30 pkt

Auton myyntiarvo on edelleen n.700-800e, varamoottorin 350-400e. Niin ei mielestäni ole kallis harrastus, jos vertaa esimerkiksi täällä Satakunnassa suosittuun jääkiekkoon.

On ollut huoltajanakin mukava kesä. Hieno harrastus, kun malttaa pitää oman kunnianhimon ja kilpailuvietin kurissa ja antaa kuskin kehittyä omaan tahtiin.

Sitä en osaa olla ihmettelemättä, kuinka on mahdollista että kaikki moottorit on hyviä kisakoneita? Käytettynä myytävät rattaat, ketjut ja renkaat on yhden erän tai kisan ajettuja? (Kunto silti vaihtelee käyttökelvottomasta uuden veroiseen)

Ei kommentteja: