torstai 19. maaliskuuta 2009

Purkalla korjasin sen


.


Käytin pikkukikkareita sitruunahappokylvyssä. Se on hyvä vaihtoehto, jos ei huvita hiekkapuhaltaa. Mitä kuumempaan veteen sen parempi tulos ja nopeammin. Välis kannattaa vaikka teräsharjalla rapsuttaa. N.5% seos on tehokkain. Siitä voimakkaampi ei enää paranna lopputulosta. Eilen illalla laitoin osat kuivumaan. Aamusta kevyesti hioin ja vedin happovärin päälle. Pintavärin vedän sitten, kun seuraavan kerran on jotain maalattavaa. Aina ruiskuun jää maalia niin loppu lirut voi turauttaa noihin.
Aloin korjailemaan apukuskin puoleisia ruostekohtia. Meikäläisen tuurilla hitsi hajos alkuvaiheissa. Kone hurisi mutta mitään ei tapahtunut. Sain selville, että liipasimesta oli johto irronnut tinauksesta. Se oli jo aiemminkin tinattu. Sitä ei enää saanut lailles tinattua. Jonkin aikaa aina toimi, mutta sitten joutu taas korjailemaan. Eli se tämän päivän ruostekorjauksista. Vaihdon kaasun Esabiin, eiköhän sillä noi saa turattua huomenna.
Ostin uuden rälläkän kun Einhelleistä loppu takuuaika. Aeg:n 1000 wattinen. Olipas kiva rälläköidä. Hiljanen ja kevyt. Pitäis vielä ostaa toinen rälläkkä. Olen opettanut itteni, että käsillä on aina kaksi rälläkkää. Toisessa katkaisulaikka ja toisessa teräsharja tai virsikirja.
Einhelleissä oli kahden vuoden takuu. Ostin niitä pari pari vuotta sitten. Kahdessa vuodessa niitä hajosi 6 kpl:tta. Ja vain yhden hajotin typeryyttäni. Kaikissa muissa moottorista alkoi tulemaan kivoja lieskoja.
Laikka oli tosi lujassa ja rysäytin sen kunnolla auki niin lukko rivahti. Ei siltikään ole mielestäni asiallista, jos takuukonetta palauttaessa kysytään että mitä olet rälläkällä tehnyt? Pessyt hampaita? No mitä rälläkällä tehdään. Eli sinä rautakauppias Raumalta olet menettänyt yhden asiakkaan, joka on kyllä ostanut muutakin kuin halpoja työkaluja.

Ei kommentteja: