tiistai 24. marraskuuta 2009

Pinnapultti


Sain pinnapultin jämän kannesta irti. Selvittelin asiaa Volkkari-foorumeilta niin tuntuu olevan hyvin yleinen ongelma, miten vanhan pinnanputin jämän saisi pienimmällä vaivalla pois ja korjattua.

Omasta mielestäni järkevintä on aina yrittää irrottaa hitsaamalla mutteri jämään kiinni. Jotkut on sitä mieltä, jos ei kerta hitsauksella irtoa niin turha yrittää uudestaan. Itse olen eri mieltä. Jokaisella hitsauskerralla palaa vähän enempi ruostetta pois ja pultinjämän kanta puhdistuu jolloin hitsaussaumasta tulee tukevampi.

Jos useammankaan hitsaus kerran jälkeen tunnu irtoavan vaikka mutteri on tukevasti kiinni niin sitten joutuu poraamaan. Vastakierretappeja en suosittele. Yleensä ne vain poikkeaa ja aiheuttaa lisää töitä. Eka pienellä poranterällä reikä mahdollisimman keskelle. Ja suurentaa pikku hiljaa.

Tämän pinnapultin kanssa kävi niin hyvä säkä, että kun olin porannut seitsemän millin terällä läpi ja kävin M8 kierretapilla läpi niin vanha kierre tuli näkyviin ja jäi ehjäksi.

Jos kierre menee kannessa pilalle on kaksi mahdollista tapaa korjata.

Tapa 1 (siisti tapa):Poraa reiän isommaksi ja tekee M10 kierteen ja hommaa pinnapultin missä toisessa päässä M10 ja toisessa M8 kierre.

Tapa 2 (Viritys) Poraa 8 millin terällä läpi. 8 millin mutteria pitää vähän ohentaa niin se mahtuu pinnapultin olakkeen ja kannen 'seinämän' väliin. Yhden särmän kun hioo sopivasti mutterista niin se ei pääse pyörimään kun kiristää pinnapulttia.

Tapa 3 (Ammattimiehille joilla on pelit ja vehkeet) Täytehitsaa reiän ja tekee uuden kierteen.

Ei kommentteja: